Choď na obsah Choď na menu
 


Oprava nefunkčného ARO 835

Ďalší skutočný príbeh o konci jedného neuveriteľného, vyše 41-ročného mlčania s razítkom OTK na zadku.

 

01.jpgNa prvý pohľad by nikto nepovedal, že sa jedná o úplne nefunkčný reproduktor. Je ako nový. Ako sa dostal cez výstupnú kontrolu z fabriky, to je pre mňa záhada...

 

 

 

02.jpgAko nový, z januára 1974 (CA). Pečiatka OTK je tu však asi len ako kozmetický doplnok.

 

 

 

 

03.jpgNa druhý pohľad zbadáme problém - vytrhnutý prívod k cievke.

 

 

 

 

 

03_5.jpgTu je vidieť lepšie, o čo ide.

 

 

 

 

 

04.jpgPrepojenie prethnutého prívodu nepomohlo. O to pretrhnutie sa postaral niekto, kto sa pokúšal o opravu a pritom narobil viac škody, než úžitku. Chyba teda musí byť niekde hlbšie, v útrobách. Takto vyzerajú vnútornosti reproduktora ARO 835.

 

 

05.jpgPriemer kmitacej cievky je 35 mm.

 

 

 

 

 

06.jpgNa slnečno-röntg​enovom snímku však nevidieť prerušenie prívodu za stredičkou, vo vnútri papierového nosiča. To znamená, že prerušenie musí byť niekde medzi, v spoji membrány so stredičkou a nosičom cievky - čo je zjavne výrobná vada. Ako inak, nachádza sa v úplne nedobytnom mieste.

 

07.jpgTak si teda kúsok prívodu odhalíme tam, kde sa dá. Táto časť nosiča cievky už ani zďaleka nezachádza pri kmitaní do vzduchovej medzery magnetického systému, preto je to tu bezpečné. Z prívodu treba zoškriabať lak a odmastiť ho, inak sa nebude dať pájkovať.

 

 

08.jpgNáhradný drôtik prevlečieme popod prívod.

 

 

 

 

 

09.jpgPre istotu je dobré ho zauzliť. Dôležité je, aby v mieste styku s prívodom bol tiež dokonale očistený a odmastený.

 

 

 

 

10.jpgDo stredičky spravíme dierku, maximálne blízko stredu, ako sa len dá, a prevlečieme náhradný prívod von. Pripájkujeme ho, ale mimoriadne opatrne, aby naokolo nič neobhorelo a overíme kontakt.

 

 

 

13.jpgAk je v spoji kontakt, treba ho zapatlať nejakým fixačným lakom, aby v ňom ten kontakt aj zostal a aby sa kmitaním a otrasmi neporušil. Lak nemám, postačí Chemoprén. Neviem, ako to robili vo výrobe, ale ja si pomôžem starým otupeným skrutkovačom.​

 

 

14.jpgNemusí to byť nádherné, hlavne aby to bolo funkčné.

 

 

 

 

 

11.jpgNáhradný prívod pripájkujeme k nitu na membráne, kam viedol aj pôvodný prívod. Ten som odstrihol, aby zbytočne neprekážal.

 

 

 

 

12.jpgFarba nitu pri pájkovaní, žiaľ, obhorela. Tomu je ťažké zabrániť... Ak budem mať červenú, zamaľujem to. Čierny fľak uprostred je zrejme na membráne už od výroby.

 

 

 

15.jpgNový prívod treba zatlačiť čo najviac k membráne a zapatlať niečím, čo ho zafixuje - trebárs opäť Chemoprénom.

 

 

 

 

16.jpgZ koša odstránime staré lepidlo, koľko sa dá. Malé pozostatky môžu ostať, ale hrubé hrče nie. Najdôležitejšie je dôkladne vyčistiť vzduchovú medzeru magnetického systému.

 

 

 

17.jpgTento strediaci prípravok je síce svojou hrúbkou určený na centrovanie menších gumových ARZ / ARN 66x, ale porozumel si aj s ARO 835.

 

 

 

 

18.jpgPo vsadení a prilepení kmitacieho systému. Medzera medzi cievkou a pólovým nástavcom sa zdá byť na niektorých miestach po obvode nebezpečne úzka. Je pravda, že kmitacia cievka je trošku zvajcovatelá, ale nikde nič nezadŕha, ani keď sa zatlačí na membránu úplne na jej okraji.

 

19.jpgObvyklé finálne nasadzovanie gumových priechodiek a pájkovanie.

 

 

 

 

 

20.jpgARO 835 hrá. Po 41 rokoch jeho existencie z neho dnes vyšiel prvý zvuk (v rádiu práve hrali Take That - These Days). Už len nalepiť vrchlík a hotovo.

 

 

 

delicia_19.jpgPo nalepení vrchlíka zakotvil ARO tam, kam patrí.