Choď na obsah Choď na menu
 


Hmmm, zaumýjavé...

Galéria zaujímavostí a postrehov, ale aj nezmyslov a nepodarkov z praxe

(priebežne dopĺňaná, ak sa ešte niekde niečo vyskytne a mám so sebou foťák)

 

A vlastne už aj samotný názov tejto rubriky je 'zaumýjavosť'... Pamätáte si ešte porevolučné začiatky vysielania F*n Rádia Bratislava? (znak namiesto hviezdičky si iste každý domyslí) Dnes, 10. júna 2015, keď práve píšem tieto stránky, je odvtedy presne 25 rokov. Kde sú tie časy a relácie ako Top Fun (hitparáda), Koncert na želanie, Koncert na ležanie, Vabank (súťaž), Fun Top Fuj (antihitparáda), ... a medzi nimi kultová Ready Steady Go! s Martinom Nikodýmom, v rámci ktorej bola pravidelná "spravodajská" rubrika s týmto názvom. Pamätám si, že prakticky vždy na druhý deň som mal v škole svalovicu od smiechu z toho, čo tam za celý večer nadrístali (ak si niekto spomenie na titulnú pesničku - hymnu tohto programu, môže kľudne napísať). Keď to porovnám s dnešnou "tvorbou" a úrovňou vysielania rozhlasových staníc, z ktorých 90% je ako prekreslených cez kopírák, tak dnes pomyselná latka kvality klesla hlboko. Vtedy sa do vysielania natvrdo púšťali začínajúce CD-disky, magnetofónové pásky, neraz aj gramoplatne, poštou sa posielali korešpondenčné lístky, a všetko fungovalo, všetko sa akosi prirodzene dalo. Dnes sú všade výkonné počítače, smartfóny, MP3-ky, e-maily, facebooky, len ten obsah väčšinou stojí za ... Ale aby som sa príliš nevzdialil od stredobodu pozornosti, ktorým je TESLA, treba v tejto súvislosti spomenúť moju prvú aparatúru, ktorej za tieto spomienky vďačím: rádio Tesla ALTO 445A, kotúčový magnetofón Tesla B 700 a samozrejme moje prvé veľkolepé dvojpásmo, ktoré som stvoril ešte dávno predtým, okolo roku 1987 © Tesla ARE 689 + ARE 389.

 

 

Tesla ARZ 461

tesla.jpg arz-461-nakres.jpgNašiel som raz túto titulnú stranu katalógu Tesla, približne z roku 1968. Zaujal ma záhadný reproduktor vľavo dolu. Plný kôš bez otvorov ako vysokotónový, ale veľký ako ARE 467. Na vysokotónový by teda bol príliš veľký. Že by to bol prvý teslácky pokus o stredotónový reproduktor? Už v 60. rokoch? Potom vysvitlo, že som mal dobrý odhad - v katalógu Kovoexportu o ňom bolo uvedené, že je to naozaj stredotónový reproduktor, typ ARZ 461, s impedanciou 7Ω, max. príkonom 10 W (špičkovým 15 W), citlivosťou 94 dB, kmitočtovým rozsahom 700 - 15 000 Hz a hmotnosťou 0,45 kg. Zaujímalo by ma, čo sa stalo, že sa nedostal do sériovej výroby. Napriek tomu som presvedčený, že muselo byť vyrobených niekoľko kusov, hoci možno len na vývoz. Moja túžba je vidieť ho raz naživo.

 

Tesla ARV 081

arv_081_a.jpgKeď už bol spomenutý uzavretý kôš a vysokotónové reproduktory, nie vždy to bola samozrejmosť. Napríklad ARV 081 sa do roku 1965 vyrábal s takýmito 'vetrákmi', pričom vnútorná strana koša bola celá vystlaná tkaninou. Tieto najstaršie ARV 081 majú lepší zvuk, ako novšie. Vzduchotesne neuzavretý kôš v tom čase nevadil, pretože vtedy neexistovali hlbokotónové reproduktory tak, ako ich poznáme dnes - ak sa takýto ARV niekde namontoval, tak v kombinácii so širokopásmom a v otvorenej ozvučnici, takže cez otvory neprefukoval vzduch a netlačil na membránu. Ak ale chceme použiť takýto vetraný ARV 081 dnes, pri nízkorezonančnom hlbokotónovom reproduktore v uzavretej bedni, treba tieto otvory upchať, aspoň prelepiť lepiacou páskou. Inak medzi nami - prítomnosť tých otvorov je spôsobená tým, že kôš je odzrkadlený, na oboch stranách rovnaký - dva krajné otvory sú pre gumové priechodky, stredný je pre nit pertinaxovej dosky s pájkovacími očkami. Novšie ARV 081 majú otvory len na jednej strane.

 

Tesla ARE 638

are_638_02.jpegĎalší veľmi netradičný kus, na obrázku vľavo hore - ARE 638. Hybrid s košom a membránou nového typového radu ARE 6xx, ale nedostal feritový, ani tienený AlNiCo magnet. Dostal prstencový, ako niektoré širokopásmové reproduktory starého typového radu.

 

 

Tesla ARE / ARO ... ale takto?

are_467_01.jpgFeritové širokáče s farebným, nie len čiernym magnetom? Áno, v roku 1965 sa magnetické systémy s feritovým magnetom zalievali do plastovej formy červenej, oranžovej, a dokonca aj modrej farby. Naozaj! Dovtedy (1963 - 64) boli feritové širokopásmové reproduktory v menšine a ak sa vyskytli, tak mali zlepený magnetický systém.

 

Tesla ARN 56?

arn-56--.jpgNejako sa nám tento reprák na výrobnej linke pomiešal. A máme tu aj dva + póly, hotové perpetuum mobile. Aj takéto 'srandičky' sprevádzali zrod ARN 565 / 569 v roku 1976.

 

 

 

Tesla ARN 569

arn_569_2.jpgarn_569_3.jpg... a že vraj 8Ω ARN 569 neexistuje? Tak tu jeden máme.

 

 

 

 

Supraphon RK 3

supraphon-rk3_01.jpgČo sa stalo? Flákači zabudli namontovať vysokotónový reproduktor? Nie, nezabudli. Hoci v prednej stene je vypílený aký-taký otvor pre ARV 081 a sú navŕtané dokonca aj dierky na priskrutkovanie kondenzátora, v základnej verzii RK 3 vysokotónový reproduktor nemá byť. Až v upgradovanej verzii RK 3.1 má byť spolu s ARE 567 aj ARV 081, zapojený cez kondenzátor. Ale majiteľom RK 3 samozrejme nič nebráni v podomácky prevedenom upgrade z 3 na 3.1, ak si zoženú ARV 081 a kondenzátor zmysluplnej kapacity (t.j. maximálne 2,2 uF). Ôsmy div sveta z dielne Tesly Litovel.

 

Tesla ARS 9204? Kdeže!

01.jpg04.jpgMožno sa kupujúci poteší, že kupuje dobre známe dvojpásmové sústavy Tesla ARS 9204. Omyl! Je to Neuco LB 30 a namiesto výhybky je v každej len jeden kondenzátor, hoci navonok akoby ARS-kám z oka vypadli.

 

 

Tesla ARE 4804 z roku 1978

are_4804_z-roku-1978_opr.jpgPri čítaní článku o širokopásmových reproduktoroch Tesla ste narazili na zmienku o tom, že prvé prototypy 2. generácie nového typového radu vznikli už okolo roku 1978 a neveríte, že je to možné? Tak si kliknite na fotku a dobre sa pozerajte...

 

 

Tajomstvo z Valašského Meziříčí

ars_733_01.jpgars_733_02.jpgČo môže byť príčina toho, že sú dve úplne rovnaké bedne ARS 733 DIXI a každá hrá inak? 8Ω reproduktor ARE 466 namiesto 4Ω ARE 467 v jednej z nich, a samozrejme pekne utajený v búdke. Veď či je 4Ω alebo 8Ω, navonok vyzerajú rovnako, tak čo na tom záleží?

 

Tajomstvo z Mieru Uhrovec

budka-are-467_01.jpgbudka-are-467_02.jpgSkvelý tip, kam umiestniť nálepku výrobcu, aby bola "čo najviac na očiach" - do vnútra búdky pre stredo-výškový reproduktor.

 

 

 

Tesla / Supraphon ARS 808

nezmysel_v_ars_808.jpgNavonok pekná, kompaktná reprobednička, ale pri jej návrhu mali vývojári asi až príliš dobrú náladu... Odhliadnuc od toho, že už sama osebe v pôvodnom stave je nezmysel, z továrne sa dostal aj takto zapojený exemplár. A od r. 1976 do r. 2011 to nikomu nevadilo, ani nikto nepostrehol rozdiel vo zvuku oproti druhej, 'správne' zapojenej. Ak vás zaujíma osud tohto ťažko skúšaného ARV 168, dlhoročné muky prežil a hrá. Od spomínaného roku 2011 si lebedí v repasovanej 808-čke, zapojený cez 2,2 uF kondenzátor.

 

Tesla ARO 667 à la 1971

aro_667_01.jpgHm... Na jednom ARO tu niečo nevonia... Kto uhádne, čo to je?

 

 

 

 

 

Labyrint ARS 825

ars_825_02.jpgČo sa stane, keď v jednej je ARN 664, v druhej ARN 6604 a pri zapájaní poctivo dodržíte označenie polarity, dané výrobcom? Prúser!

 

 

 

 

Výrobné kódy TESLA 1962 - 1991

Máte nejakú elektronickú súčiastku (reproduktor, kondenzátor, potenciometer, ...) z produkcie Tesly a zaujímalo by vás, v ktorom roku a mesiaci bola vyrobená? Nájdite si dvojznakový kód, ktorý je na nej vytlačený alebo vyrazený, v tejto tabuľke. Sú tu výrobné kódy už od roku 1962 a s opravenými rokmi 1974 a 1984. V prípade záujmu možno poskytnúť kódy od r. 1947.

kodytesla_opravene_alt_1984_2.jpg

 

 

 

 

Výrobné kódy TESLA za druhé, v praxi

aro_667_5.jpgaro_667_4.jpgDvojznakové kódy výroby dokážu byť aj pekne zradné. Obzvlášť na reproduktoroch, kde ich (zrejme pracovníci výstupnej kontroly) pečiatkovali krížom-krážom, ako kedy a kam pečiatkou trafili... Napríklad tu máme krásny, zachovalý reproduktor ARO 667, na ktorom si za pečiatkou OTK prečítame kód "NS". Podľa tabuľky je teda vyrobený v novembri roku 1970. Ale moment - v novembri 1970 už predsa dávali vo výrobe reproduktorom čierne vrchlíky, tak kde sa vzal ten oranžový? No, žiadna veda - výrobný kód je iba 'dolu hlavou', teda správne je "SN", čo znamená august 1969. Okrem NS - SN dokážu byť zradné tiež napríklad MX - XW alebo MO - OW.

 

Jeden z mojich výtvorov

aro_689_df-ke_z.jpgaro_689_df-ke_p.jpgaro_689_df-ke_b.jpgJedného dňa sa u mňa zišli čierny ARO 689 (r. 1983) so zničenou membránou a sivý ARO 667 (r. 1968) s poškodeným košom. Čo s tým? Jedine vytvoriť takýto hybrid - dobrý kmitací systém osadiť do dobrého koša. Bolo treba len vyvŕtať do čierneho koša výrezy pre gumové priechodky, inak žiadny problém. Celkom mu to pristane, myslím si.

 

Interné označenia 2AN

Označovanie reproduktorov internými kódmi 2AN xxx xx neskončilo ani po zaužívaní obchodných označení ARE, ARO, ARZ, atď. pre reproduktory nového typového radu. Aj keď je to v podstate už len pre 'zasvätených'. Raz sa snažil jeden predávajúci spraviť na mňa dojem, keď mi vykladal, že v jeho dvojpásme sa nachádzajú reproduktory 2AN 635 24 a 2AN 635 66. Netušil, že viem, že sa jedná o ARZ 669 a ARV 161 a teda Supraphon RK 15. Také čosi sa sotva ešte niekedy zopakuje... Ale keby predsa, tak tu uvediem aspoň zopár označení, na ktoré si spomeniem.

oznacenia_2an.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Technická kontrola :-)

technicka-kontrola2.jpgPosledné slovo pred namontovaním akéhokoľvek reproduktora musí mať aj tak hlavný kontrolór.

 

 

 

 

Zbieranie a oprava starých reflektorov pouličných lámp

Zaujímavá záľuba, ale z priestorových dôvodov som sa jej nemohol venovať. Raz si však určite zoženiem dvojvýbojkový doutník (zvaný tiež Elektrosvit 24.624).

 

Železničné návestidlá a železnica celkovo

dsc00081.jpgZato tejto záľube som sa venovať mohol, vonku je priestorových možností dostatok. Čo konkrétne táto návesť znamená? Okolo návestidla a v priľahlom obvode výhybiek maximálnu rýchlosť 80 km/h, potom voľno. Voľno znamená, že nasledujúce hlavné návestidlo má takú návesť, ktorá nezakazuje chod, ani neobmedzuje rýchlosť. Všimnite si, že ešte k tomu ide o výnimočnú situáciu - jazdu po nesprávnej, ľavej koľaji. Lokalita: Bratislava-Krasňany.

 

Pod lupou, aj nad lupou...

membrana_01.jpgmembrana_02.jpgNeľakajte sa, vyznačené miesta na fotkách nie sú poškodenia. Membrány reproduktorov Tesla, vyrobené do r. 1971, majú v sebe od výroby miniatúrne znaky, na základe ktorých sa dá zistiť, že boli vylisované na tej istej forme (týchto znakov je viacero - toto sú tie najvýraznejšie, ktoré sa ešte dali odfotiť). A teraz pointa: myslíte si, že na oboch fotkách sa jedná o ten istý typ reproduktora? Omyl. Prvý je tento, druhý tento. A že prečo tie úplne prvé basáky hrajú stredné tóny prirodzene a neskreslene ako širokopásma? No, bodaj by tak nehrali, keď majú rovnaké membrány, ako širokopásma...

 

Visaton SL 713

visaton-sl-713_01.jpgvisaton-sl-713_02.jpgJe to ako s Colombovou manželkou - toľko sa o nej hovorí, ale nikto ju nikdy nevidel. Ani reálne fotografie tohto malého širokopásmového reproduktora nie sú k dispozícii, ak nerátame vyretušované obrázky z katalógu. Takto vyzerá naozaj.

 

Šťastné stretnutie :-)

p2016qz.jpgKto by to v júni 1970 tušil, že po 46 rokoch sa títo krásavci opäť úplnou náhodou stretnú?

(Ak by niekto nepochopil, o čo ide - QZ OTK16).

 

 

 

Výrobné kódy TESLA po tretie

p5291675.jpgA opäť dilema - je to NS, alebo SN? Viem, ale nepoviem :-) .

 

 

 

 

 

Ako sme postupne tmavli...

arv_1_8_01.jpgOriginálne odtiene membrán vysokotónových reproduktorov ARV 161 / 168 - rok 1975, 1976 a 1977.

 

 

 

 

Tri oriešky

nr.jpgTeraz opäť odbočím od reproduktorov, ale na takýto unikát sa zabudnúť jednoducho nemôže. Náhodou sa mi podarilo uloviť takýto troj-plod divorastúceho slivoňa na Parkovom nábreží v Nitre, pod hradom :-) .

 

 

 

Ťažko uveriteľné

aro_4_10.jpgOdhalenie záhady, čo spôsobuje pazvuky mnohých novších reproduktorov (vyrobených po r. 1980) pri väčšom výkone a veľkej výchylke kmitania. Je to konštrukčná chyba, škára v spoji nosiča cievky a absencia odvetrávania pod nepriedušným papierovým vrchlíkom. Cez túto škáru sa potom pri kmitaní veľkou silou pretláča obrovské množstvo vzduchu, čo spôsobuje doslova prdenie. Tento konkrétny prípad je ARO 4508. Ako to napokon dopadlo, si pozrite TU.

 

 

Ďalšie takmer tri oriešky

p8241734.jpgĎalšia návšteva Nitry - tento raz kvôli Agrokomplexu - a ďalší unikátny nález divorastúceho slivoňa. Samozrejme, tiež na Parkovom nábreží a na tom istom strome :-)

 

 

 

 

710 - 716

12n.jpg13n.jpgAko málo v tomto prípade stačilo Tesle Valašské Meziříčí na zmenu typového označenia z ARS 710 na ARS 716 - zmena povrchovej úpravy. Keď vezmeme do úvahy, v koľkých iných prípadoch prišlo k výrazným materiálovým, dizajnovým a neraz aj funkčným zmenám a typové označenie zostalo bezo zmeny. Najvypuklejší príklad? Trebárs ARN 6604 z prvých sérií (1980 - 1981) a ARN 6604 z posledných sérií (1987 ~) ...